Alles over het Vastendieet

5-2-dieetHet Vastendieet (ook wel 5/2 of 5:2 dieet genoemd) is een nieuwe & gezonde manier van afslanken. Het principe is komen overwaaien uit Groot Brittannië. Het is ontwikkeld door Michael Mosley, een journalist van de BBC. Hij was eerst sceptisch over vasten maar toen hij wat medische testen had laten doen en onderzoek had gedaan besloot hij het roer om te gooien. Er is door de BBC een documentaire over het Vastendieet gemaakt. Recent is er ook aandacht aan besteed op de Nederlandse televisie: omroep NTR heeft een uitzending over Het 5:2 dieet uitgezonden op Ned 2.

michael-mosleyMichael Mosley heeft zijn werkgever BBC gevraagd om zichzelf te gebruiken als een soort proefkonijn. Hij wilde erachter komen of je de levensduur kunt verlengen door te vasten en caloriebeperking. Michael is vijf dagen per week normaal gaan eten en twee dagen per week eet hij 600 calorieën. Voor vrouwen beveelt Michael overigens 500 calorieën op de vastendagen aan. Toch varieert de dagelijkse caloriebehoefte sterk per persoon, want deze is afhankelijk van geslacht, leeftijd, lengte en niveau van fysieke activiteit. Jonge mensen hebben 3.000 calorieën per dag nodig, terwijl een oudere vrouw met enkel 1.600 al voldoende heeft.

Resultaat van Het Vastendieet

michael-mosley-vastendieetAl na slechts twee maanden diëten heeft Michael 19 pond verloren, dit staat gelijk aan bijna 9 kilo! Gedurende dag drinkt hij veel water en thee. Qua eten beperkt hij zich tot groenten en mager eiwit. Eieren met ham zijn bijvoorbeeld een goede voeding. Laat het zout wel achterwege ;-)

Waarom het Vastendieet?

Hier in het rijke Westen eten we teveel, te vet, te ongezond en bewegen we te weinig. 15% van onze jeugd kampt met overgewicht, dit percentage is de laatste jaren alleen maar toegenomen en de verwachting is dat het einde nog niet in zicht is. Een verontrustende ontwikkeling.

Je kunt te kust en te keur gaan wat diëten betreft in Nederland, maar alles valt en staat met gezond verstand en discipline.

het-vastendieetEn dat is wat je nodig hebt bij het Vastendieet. Je moet voor jezelf bij benadering weten hoeveel calorieën je per dag nodig hebt en je daar aan houden, dus niet onbeperkt tot je nemen wat binnen handbereik is, het meeste ben je niet nodig en zorgt voor de extra calorieën die je juist zo graag kwijt wilt. Stel je hebt ca. 2100 calorieën per dag nodig, afhankelijk van geslacht, lengte, gewicht en heel belangrijk: het soort werk wat je verricht en de beweging die je per dag krijgt.

Wat is het Vastendieet?

VastendieetHet Vastendieet is een 5/2 combinatie, dat wil zeggen dat je 5 dagen de benodigde calorieën binnen krijgt en 2 dagen het aantal calorieën beperkt tot 500 (vrouw) en 600 (man). Je kunt dus 5 dagen normaal eten en 2 dagen je beperken tot die 500 of 600 calorieën.

Na verloop van enige (gewennings-)tijd  zul je zien dat je gaat afvallen en dat je anders met je gebruikelijke eetpatroon omgaat. Je kijkt kritischer naar wat je eet en denkt vaker even na over je eet- en drinkgedrag, zonder dat het belemmerend werkt of leidt tot diepe chagrijn bij jou of je omgeving.

Lees meer op onze pagina “Wat is het Vastendieet?

Oké interessant, dit wil ik graag proberen: waar begin ik?

Het Vastendieet boek

Wij raden je aan om eerst het boek te kopen alvorens zomaar te beginnen. In het boek wordt namelijk uitgebreid uitgelegd waar je op moet letten en komen een aantal handige tips voor. Het boek kun je voor slechts € 10,- al bij Bol.com kopen.

Bestel hem direct!

Lees meer op onze pagina “Hoe begin ik met het Vastendieet?

Veelgestelde vragen over het Vastendieet

Er zijn al vele vragen geweest over het Vastendieet: “is het Vastendieet makkelijk?” “Mag ik brood eten?” ” Wat doe je tegen het honger gevoel?”

Een antwoord op deze vragen vindt je op onze pagina: “Veelgestelde vragen over het Vastendieet“.

Vasten dieet ervaringen

Er zijn je natuurlijk al vele mensen voor gegaan, lees hun Vastendieet ervaringen op deze pagina.

Vastendieet hulpmiddelen

Vasten dieet pilIn Engeland is een dieetpil ontwikkeld speciaal voor het gebruik tijdens het Vastendieet. Je zult hiermee nog sneller afvallen zonder vervelende bijwerkingen. De dieetpil zorgt er namelijk voor dat je minder trek hebben en méér energie tijdens je vasten dagen. 90% van de mensen vindt het hongergevoel tijdens de vastendagen het vervelendst. Deze dieetpil onderdrukt het hongergevoel waardoor je hier minder tot geen last meer van zult hebben. Het resultaat is dat je minder neigt naar eten en dus sneller zult afvallen. Ruim 75% van de mensen ervaren dat ze minder energiek zijn tijdens hun vasten dagen. Deze dieetpil zorgt ervoor dat je je energie weer terug krijgt waardoor je makkelijker de dag doorkomt. Kortom, ben jij bezig met het vastendieet en wil je een hulpmiddel? Probeer dan de vastendieetpil! Je kunt hem bestellen bij een Engelse webshop. Ze zijn redelijk prijzig maar als je er meer bestelt dan krijg je flinke korting en zelfs enkele potjes GRATIS! Probeer het uit en deel je ervaring met ons!


Meer over de Vastendieetpil


Vastendieet Shakes

5-2_stra5:2 Fast Formula™ Strawberry Shake
De 5:2 Fast Formula Maaltijdvervanger Shake is het perfecte hulpmiddel bij het Vastendieet.
De shake bevat alle essentiële ingrediënten die je nodig hebt bij het 5:2 dieet.
Meer over 5:2 Fast Formula™ Strawberry Shake


5-2_choc5:2 Fast Formula™ Chocolate Shake

  • Ideaal voor mensen die veel snacken tussen maaltijden door
  • Geschikt voor mensen die vaak te grote porties eten
  • Beheers je hongergevoel tijdens vastendagen
  • Als je je snel moe voelt tijdens het vasten

Meer over 5:2 Fast Formula™ Chocolate Shake


9 gedachten over “Alles over het Vastendieet

  1. Jammer dat men toch weer afgegleden is richting pillen en shakes, het is kennelijk niet te weerstaan. En dit terwijl dit “dieet” werd verkocht als primair een manier om gezond te worden, waarbij als bijkomend effect zou worden afgevallen. Ik heb het ‘the hard way’ gedaan zonder dure bijkomende troep. In july 2013 begonnen en ik doe het nog steeds. Meer dan 10 kilo afgevallen en ik voel me geweldig. 5 jaar pillen geslikt tegen hoge bloeddruk: ik ben er van af. Dus: heel positief. Probeer sterk te zijn en doe het zoals beschreven in het boek, de beloning maakt alles goed!

    1. Beste J.W. van Dijk,
      Inderdaad jammer, ik was bezig met te lezen en had het boek al besteld en ging verder lezen en zag toen de pillen en shakes en dacht wtf dat wil ik niet!!
      Juist dat zònder pillen/shakes sprak mij erg aan!
      Dus ik ga er ook voor zonder al die ‘rommel’ erbij

      1. De pillen en shakes heb ik op de site gezet voor mensen die juist wél baat bij hulpmiddelen hebben. De shakes zijn een aanvulling op het Vastendieet en worden door veel mensen juist als erg prettig beschouwd. Maar iedereen maakt voor zichzelf de keuze om het vastendieet met óf zonder hulpmiddelen te doen :-)

    2. Helemaal eens met de vorige reactie. Doen het nu al ruim een maand. Inderdaad is het hongergevoel vervelend, maar dat zorgt er ook voor dat je ‘s avonds met meer smaak eet. Verder doen wij het zonder boek, op internet staan genoeg recepten vorr 500 kalorieen.

  2. Blij met de reactie van de heer van Dijk, ook last van hoge bloeddruk,ga ik zeker doen dat dieet, alleen dan 2 dagen groente en niets anders. Nu zonder eten 7 dagen,citroensapkuur, mis het bier en de rest, bloeddruk is genormaliseerd, zoek vervolg en dit lijkt wel wat.

  3. Ben na de kerst (december 2013) begonnen met het vastendieet. Nooit een week overgeslagen. Ben ongeveer 10 kilo kwijt. Ik doe dit wel in combinatie met kracht- en duursport. Tijdens het afvallen loop je altijd het risico dat je ook spierweefsel verbrandt. Door te sporten voorkom je dit, de vetverbranding gaat sneller en je lichaam ziet er stukken beter uit!
    Ik heb het net zoals J.W. van Dijk gedaan zonder pilletjes, shakes of wat dan ook. Op de vastendagen eet ik één maaltijd rond een uur of 18.00 uur van 600 kcal en overdag drink ik water, thee en koffie. De eerste weken was het even wennen, maar je lichaam raakt er aan gewend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>